sobota, 23 lutego 2013

Domowe studio nagrań do nagrywania rapu

Domowe studio nagrań to marzenie wielu osób. W dzisiejszych czasach nie jest to już tak nieosiągalne jak kiedyś. W poniższym tekście przedstawimy Wam najprostszy sposób na stworzenie kompletnego systemu produkcyjno – nagraniowego który znakomicie sprawdzi się zarówno podczas rejestracji dźwięku jak i późniejszej obróbki czy też produkcji muzyki.

(www.autosoft.com.hk)


Komputer i DAW

Podstawą do pracy będzie komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, to do niego będziemy podłączać kolejny sprzęt, także do niego będzie trafiał dźwięk nad którym później będziemy pracować. Obecnie większość nowoczesnych komputerów ze średniej półki wyposażonej w duże dyski, szybkie, wielordzeniowe procesory oraz odpowiednią ilość pamięci RAM są w stanie z powodzeniem służyć nam jako stacje robocze.
Jednak aby komputer mógł służyć jako kompletna stacja robocza, musimy posiadać oprogramowanie które będzie nam pozwalało rejestrować dźwięk, pracować nad nim oraz tworzyć nasze własne produkcje. Na rynku jest wiele firm które mają w swojej ofercie tego typu oprogramowania, jednak bez wątpienia najpopularniejszym i najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system AVID Pro Tools. Możemy kupić program oddzielnie lub zaopatrzeć się w sprzęt do którego dołączona jest jedna z wersji tego oprogramowania - Pro Tools SE, Express lub Pro Tools 10. Dla studentów, uczniów i nauczycieli istnieje specjalna, edukacyjna, wersja oprogramowania która jest tak samo funkcjonalna jak pełna wersja programu przy czym jej cena jest o połowę niższa. Możemy również rozejrzeć się za tańszymi programami, niedawno opublikowany Presonus Studio One kosztuje ok. 300PLN w podstawowej wersji i jest doskonałym programem do domowego studia.

Interfejs audio

Kiedy podejmiemy już decyzję z jakiego oprogramowania będziemy korzystać, przyjdzie pora aby wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Zaczniemy od interfejsu audio – inaczej mówiąc karty muzycznej stworzonej do rejestracji dźwięku i pracy nad nim. W większości przypadków wystarczy nam taki interfejs jak M-Audio Mobile Pre II – to zewnętrzny interfejs komunikujący się z komputerem za pomocą portu USB dzięki czemu możemy go używać również z laptopem, pracuje zarówno pod systemami Windows jak i Mac OS. Posiada on dwa przedwzmacniacze mikrofonowe co pozwoli nam podłączyć nawet dwa mikrofony pojemnościowe ponieważ interfejs ten jest wyposażony w zasilanie Phantom które jest niezbędne w większości mikrofonów pojemnościowych. Mobile Pre II umożliwia nam również nagrywanie gitar oraz sygnału liniowego stereo – np. wtedy kiedy posiadamy syntezator i chcemy nagrać na nim partię. Warto zwrócić również uwagę na to czy interfejs który wybieramy jest wyposażony, tak jak Mobile Pre II, w funkcję „direct monitoring" która umożliwa nam odsłuch nagrywanego sygnału (np. śpiewającego wokalisty) bez opóźnień które często występują gdy sygnał odsłuchowy jest poprowadzony z wykorzystaniem komputera.

Mikrofon i klawiatura

Jeśli mamy już interfejs to należy wyposażyć się w urządzenia za pomocą których będziemy do niego wprowadzać dźwięk. Podstawowymi narzędziami będą tutaj mikrofon oraz klawiatura sterująca MIDI.
Mikrofon należy dobrać tak aby spełniał nasze wymagania i był adekwatny do naszych potrzeb. Jedną z najlepszych propozycji na rynku mikrofonów budżetowych jest nadal firma Se i mikrofon Se 1x. Wykonany ręcznie mikrofon pojemnoścowy z dużą membraną zapewnia dźwięk wysokiej jakości jak na tę klasę cenową. Mikrofon ten jest oferowany też w ciekawych zestawach wraz z akcesoriami które na pewno przydadzą nam się w domowym studio. Pamiętajmy, że do każdego mikrofonu pojemnościowego warto jest dokupić filtr eliminujący głoski wybuchowe (tzw. pop-filtr). Mikrofon podłączamy bezpośrednio do interfejsu za pomocą przewodu mikrofonowego XLR-XLR, na interfejsie włączamy zasilanie phantom, ustawiamy poziom sygnału wejściowego i możemy już nagrywać. Ponadto warto zapoznać się z innymi mikrofonami AKG, MXL, CAD czy Rode dostępnymi w podobnej cenie.
Jeżeli poza nagrywaniem zamierzamy również tworzyć muzykę, warto pomyśleć o klawiaturze sterującej MIDI. To urządzenie działa tak samo jak inne instrumenty klawiszowe jednak nie ma wbudowanego modułu brzmieniowego, jego zadaniem jest wysyłanie komunikatów MIDI, najczęściej za pośrednictwem portu USB, do programu w którym możemy uruchomić wirtualne instrumenty w postaci wtyczek programowych i dzięki nim tworzyć swoje produkcje. Na rynku jest wiele profesjonalnych wirtualnych instrumentów zarówno darmowych jak i płatnych.
Klawiaturę sterującą tak samo jak mikrofon wybieramy według naszych potrzeb. Jeśli jesteście przyzwyczajeni do gry na pianinie lub fortepianie warto rozejrzeć się za klawiaturą która jest wyposażona w 88 klawiszy ważonych oraz mechanizm młoteczkowy działający tak aby jak najlepiej odwzorować grę na fortepianie. Jeśli natomiast bardziej niż na młoteczkowej klawiaturze zależy Wam na funkcjonalności to warto zwrócić uwagę na klawiatury wyposażone w większą ilość kontrolerów takich jak potencjometry oraz suwaki pozwalające nam na sterowanie różnymi parametrami instrumentów wirtualnych jak również pady które pomogą nam przy nagrywaniu partii perkusyjnych.
Jedną z najpopularniejszych i najlepszych klawiatur na rynku jest M-Audio Axiom 49 II. Sterownik ten wyposażony jest w wysokiej jakości klawiaturę 49 klawiszy (istnieją też wersje 25 oraz 61 klawiszy) oraz wiele różnych kontrolerów jak również czytelny wyświetlacz i pady perkusyjne. Axioma również wystarczy podłączyć za pomocą portu USB do komputera.

Monitory studyjne

Skoro możemy już nagrywać to waro teraz pomyśleć o drugim etapie pracy nad dźwiękiem czyli jego obróbką. Bardzo ważnym narzędziem do tego celu jest dobry odsłuch. Najlepszym wyborem będą odpowiednie monitory studyjne czyli zestawy głośnikowe które są skonsktruowane specjalnie w celu zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku który jest wytwarzany w taki sposób aby poszczególne częstotliwości nie były koloryzowane. To oznacza, że monitory studyjne nie będą grały tak „ładnie" jak kolumny od wieży ale za to będą grały liniowo dzięki czemu dźwięk który na nich stworzymy będzie brzmiał tak samo dobrze, niezależnie od warunków w jakich później będzie odtwarzany.
Aktualnie na rynku jest wielu producentów którzy tworzą coraz to bardziej zaawansowane konstrukcje odsłuchowe do użytku profesjonalnego i domowego. Podczas wyboru monitorów studyjnych warto pomyśleć o adaptacji akustycznej naszej pracowni. Dźwięk który będzie wydostawał się z głośników, w nieprzystosowanym pomieszczeniu będzie odbijał się od płaskich powieżchni powodując, że nasze monitory będą brzmiały zupełnie inaczej niż powinny, to spowoduje, że cała nasza praca będzie szła na marne. Należy pamiętać o tym, że nawet najlepsze systemy odsłuchowe nie zagrają dobrze jeśli pomieszczenie nie będzie odpowiednio przystosowane do tego celu. Ważnym czynnikiem jest również wielkość monitorów, w większości przypadków wystrczy nam standardowy zestaw składający się z dwóch aktywnych monitorów (aktywny – z wbudowanym wzmacniaczem), do mniejszych pomieszczeń warto wybrać mniejsze monitory, one często zabrzmią lepiej niż duże odsłuchy które będziemy musieli mocno przyciszać i nie będziemy mogli wykorzystać ich możliwości.
Jednymi z najpopularniejszych w swojej klasie monitorów są KRK RP5 G2 które w wielu przypadkach, w mniejszych pomieszczeniach, sprawdzają się na prawdę dobrze, warto też zapoznać się z nowszymi produktami innych producentów w podobnym przedziale cenowym - prym tutaj wiedzie firma FOSTEX i monitory PM0.5n. Jeśli natomiast nasz portfel jest nieco zasobniejszy warto pomyśleć nad monitorami firmy EVE audio, które z pomocą najnowszych technologii wyznaczają nowe standardy zarówno w domowych jak i profesjonalnych studiach nagraniowych. Monitory podłączamy odpowiednimi przewodami bezpośrednio pod wyjścia z naszego interfejsu audio, rodzaj przewodów zależy od rodzaju wyjść i wejść w obu urządzniach.
Z tak urządzonym studiem z powodzeniem możemy już realizować swoje pierwsze nagrania, miksy i produkcje. Przed rozpoczęciem prac należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria – statywy, okablowanie, słuchawki, a następnie cały sprzęt podłączyć i uruchomić, ale to już przecież czysta przyjemność.
Życzymy Wam przyjemnego tworzenia i słuchania, jeśli macie jakieś pytania to zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji. Sprzęt wymieniony w powyższym artykule możecie kupić w atrakcyjnych cenach w firmie Acousticity (www.acousticity.pl) we współpracy z którą powstał powyższy tekst.

Powodzenia!

7 komentarzy:

  1. Bardzo fajny artykuł:) Może marzenia są łatwiejsze do spełnienia niż się wydawało...:D

    OdpowiedzUsuń
  2. ciekawa , przydatna strona ...spoko artykuły...props

    OdpowiedzUsuń
  3. Siema, Twoje poradniki są super! Mam do Ciebie pytanie. Zaopatrzyłem się w sprzęt: interfejs m-audio fast track 2 i mikrofon rode nt1-a, i mam 2 problemy. Pierwszy jest taki, że Direct Monitor działa jedynie gdy podkręcę mikrofon na maxa i głośność jest w porządku natomiast w Cubase jest za duża więc trzeba wybierać- albo nagrywanie, albo direct monitoring. No i drugi problem, wszystko fajnie, słyszę, że wokal jest dobry i rzeczywiście słyszę swój głos ale pogłos jest jakbym nagrywał w studni. Na direct monitoring nie ma takiego efektu. Jest może jakiś poradnik jak ustawić to w Cubase? Bo sądzę, że tutaj jest problem. Jeśli chodzi o akustykę pomieszczenia to nagrywałem z rozłożonym kocem przed sobą więc chyba nie powinno być aż tak źle? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      Podstawowe pytanie jest takie czy na pewno włączyłeś zasilanie phantom w interfejsie?

      Niestety w Fast Tracku II nie ma mozliwosci regulacji głośności direct monitoring dlatego musisz uzyskac odpowiednia rownowage: ustaw gain mikrofonu tak aby nagrywal sie w odpowiedniej glosnosci a nastepnie przycisz podkład lub całego Cubase tak abys słyszal dobrze swoj glos przez direct monitoring, nastepnie podkrec po prostu glosnosc calosci na interfejsie.

      Jesli chodzi o nagrywanie w studni to jest kwestia:
      1. Akustyki pomieszczenia - ale efekt nie powinien byc az tak tragiczny a jedynie delikatny, trudnoslyszalny poglos
      2. Podczas nagrania oczywiscie uzywaj sluchawek a nie monitorow/glosnikow
      3. Sprawdz czy a pewno wlaczyles phantom oraz czy wszystko ok z kablami

      Byc moze masz cos ustawione w programie, jakis reverb na insercie albo inny problem z ustawieniem?

      Jesli chcesz, przeslij do mnie p.przelazly@gmail.com próbkę nagrania (sam głos) i wtedy postaram sie dokładniej okreslic co może być nie tak.

      Pozdrowienia :)
      Fabryka Rapu

      Usuń
  4. Dzięki za pomoc, zasilanie phantom oczywiście włączone, wysłałem próbkę wokalu, może uda się wyłapać co jest nie tak :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapomnieliśmy napisać ale okazało się, że kolega miał mikrofon ustawiony tyłem. Pamiętajcie, że w mikrofonach z charakterystyką karodialną (takie są najpopularniejsze) - ma ogromne znaczenie to z której strony śpiewacie/rapujecie, membrana zbiera dźwięk jedynie z przodu mikrofonu, zawsze znajdziecie jakiś znak który sugeruje gdzie jest przód naszego urządzenia - znaczek, logo etc.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moim zdaniem jednak bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wynajem studia do nagrań. Zakup całego sprzętu to ogromny wydatek. Dodatkowo trzeba także opłacić specjalistów od realizacji.

    OdpowiedzUsuń