Domowe studio nagrań to marzenie wielu
osób. W dzisiejszych czasach nie jest to już tak nieosiągalne jak
kiedyś. W poniższym tekście przedstawimy Wam najprostszy sposób na
stworzenie kompletnego systemu produkcyjno – nagraniowego który
znakomicie sprawdzi się zarówno podczas rejestracji dźwięku jak i
późniejszej obróbki czy też produkcji muzyki.
![]() |
(www.autosoft.com.hk) |
Komputer i DAW
Podstawą do pracy będzie komputer
wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, to do niego będziemy podłączać
kolejny sprzęt, także do niego będzie trafiał dźwięk nad którym później
będziemy pracować. Obecnie większość nowoczesnych komputerów ze średniej
półki wyposażonej w duże dyski, szybkie, wielordzeniowe procesory oraz
odpowiednią ilość pamięci RAM są w stanie z powodzeniem służyć nam jako
stacje robocze.

Interfejs audio

Mikrofon i klawiatura
Jeśli mamy już interfejs to należy
wyposażyć się w urządzenia za pomocą których będziemy do niego
wprowadzać dźwięk. Podstawowymi narzędziami będą tutaj mikrofon oraz
klawiatura sterująca MIDI.

Jeżeli poza nagrywaniem zamierzamy
również tworzyć muzykę, warto pomyśleć o klawiaturze sterującej MIDI. To
urządzenie działa tak samo jak inne instrumenty klawiszowe jednak nie
ma wbudowanego modułu brzmieniowego, jego zadaniem jest wysyłanie
komunikatów MIDI, najczęściej za pośrednictwem portu USB, do programu w
którym możemy uruchomić wirtualne instrumenty w postaci wtyczek
programowych i dzięki nim tworzyć swoje produkcje. Na rynku jest wiele
profesjonalnych wirtualnych instrumentów zarówno darmowych jak i
płatnych.

Klawiaturę sterującą tak samo jak
mikrofon wybieramy według naszych potrzeb. Jeśli jesteście
przyzwyczajeni do gry na pianinie lub fortepianie warto rozejrzeć się za
klawiaturą która jest wyposażona w 88 klawiszy ważonych oraz mechanizm
młoteczkowy działający tak aby jak najlepiej odwzorować grę na
fortepianie. Jeśli natomiast bardziej niż na młoteczkowej klawiaturze
zależy Wam na funkcjonalności to warto zwrócić uwagę na klawiatury
wyposażone w większą ilość kontrolerów takich jak potencjometry oraz
suwaki pozwalające nam na sterowanie różnymi parametrami instrumentów
wirtualnych jak również pady które pomogą nam przy nagrywaniu partii
perkusyjnych.
Jedną z najpopularniejszych i
najlepszych klawiatur na rynku jest M-Audio Axiom 49 II. Sterownik ten
wyposażony jest w wysokiej jakości klawiaturę 49 klawiszy (istnieją też
wersje 25 oraz 61 klawiszy) oraz wiele różnych kontrolerów jak również
czytelny wyświetlacz i pady perkusyjne. Axioma również wystarczy
podłączyć za pomocą portu USB do komputera.
Monitory studyjne
Skoro możemy już nagrywać to waro teraz
pomyśleć o drugim etapie pracy nad dźwiękiem czyli jego obróbką. Bardzo
ważnym narzędziem do tego celu jest dobry odsłuch. Najlepszym wyborem
będą odpowiednie monitory studyjne czyli zestawy głośnikowe które są
skonsktruowane specjalnie w celu zapewnienia odpowiedniej jakości
dźwięku który jest wytwarzany w taki sposób aby poszczególne
częstotliwości nie były koloryzowane. To oznacza, że monitory studyjne
nie będą grały tak „ładnie" jak kolumny od wieży ale za to będą grały
liniowo dzięki czemu dźwięk który na nich stworzymy będzie brzmiał tak
samo dobrze, niezależnie od warunków w jakich później będzie odtwarzany.
Aktualnie na rynku jest wielu
producentów którzy tworzą coraz to bardziej zaawansowane konstrukcje
odsłuchowe do użytku profesjonalnego i domowego. Podczas wyboru
monitorów studyjnych warto pomyśleć o adaptacji akustycznej naszej
pracowni. Dźwięk który będzie wydostawał się z głośników, w
nieprzystosowanym pomieszczeniu będzie odbijał się od płaskich
powieżchni powodując, że nasze monitory będą brzmiały zupełnie inaczej
niż powinny, to spowoduje, że cała nasza praca będzie szła na marne.
Należy pamiętać o tym, że nawet najlepsze systemy odsłuchowe nie zagrają
dobrze jeśli pomieszczenie nie będzie odpowiednio przystosowane do tego
celu. Ważnym czynnikiem jest również wielkość monitorów, w większości
przypadków wystrczy nam standardowy zestaw składający się z dwóch
aktywnych monitorów (aktywny – z wbudowanym wzmacniaczem), do mniejszych
pomieszczeń warto wybrać mniejsze monitory, one często zabrzmią lepiej
niż duże odsłuchy które będziemy musieli mocno przyciszać i nie będziemy
mogli wykorzystać ich możliwości.

Z tak urządzonym studiem z powodzeniem
możemy już realizować swoje pierwsze nagrania, miksy i produkcje. Przed
rozpoczęciem prac należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie
akcesoria – statywy, okablowanie, słuchawki, a następnie cały sprzęt
podłączyć i uruchomić, ale to już przecież czysta przyjemność.
Życzymy Wam przyjemnego tworzenia i słuchania, jeśli macie jakieś pytania to zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji. Sprzęt wymieniony w powyższym artykule możecie kupić w atrakcyjnych cenach w firmie Acousticity (www.acousticity.pl) we współpracy z którą powstał powyższy tekst.
Życzymy Wam przyjemnego tworzenia i słuchania, jeśli macie jakieś pytania to zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji. Sprzęt wymieniony w powyższym artykule możecie kupić w atrakcyjnych cenach w firmie Acousticity (www.acousticity.pl) we współpracy z którą powstał powyższy tekst.
Powodzenia!
Bardzo fajny artykuł:) Może marzenia są łatwiejsze do spełnienia niż się wydawało...:D
OdpowiedzUsuńciekawa , przydatna strona ...spoko artykuły...props
OdpowiedzUsuńSiema, Twoje poradniki są super! Mam do Ciebie pytanie. Zaopatrzyłem się w sprzęt: interfejs m-audio fast track 2 i mikrofon rode nt1-a, i mam 2 problemy. Pierwszy jest taki, że Direct Monitor działa jedynie gdy podkręcę mikrofon na maxa i głośność jest w porządku natomiast w Cubase jest za duża więc trzeba wybierać- albo nagrywanie, albo direct monitoring. No i drugi problem, wszystko fajnie, słyszę, że wokal jest dobry i rzeczywiście słyszę swój głos ale pogłos jest jakbym nagrywał w studni. Na direct monitoring nie ma takiego efektu. Jest może jakiś poradnik jak ustawić to w Cubase? Bo sądzę, że tutaj jest problem. Jeśli chodzi o akustykę pomieszczenia to nagrywałem z rozłożonym kocem przed sobą więc chyba nie powinno być aż tak źle? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWitaj,
UsuńPodstawowe pytanie jest takie czy na pewno włączyłeś zasilanie phantom w interfejsie?
Niestety w Fast Tracku II nie ma mozliwosci regulacji głośności direct monitoring dlatego musisz uzyskac odpowiednia rownowage: ustaw gain mikrofonu tak aby nagrywal sie w odpowiedniej glosnosci a nastepnie przycisz podkład lub całego Cubase tak abys słyszal dobrze swoj glos przez direct monitoring, nastepnie podkrec po prostu glosnosc calosci na interfejsie.
Jesli chodzi o nagrywanie w studni to jest kwestia:
1. Akustyki pomieszczenia - ale efekt nie powinien byc az tak tragiczny a jedynie delikatny, trudnoslyszalny poglos
2. Podczas nagrania oczywiscie uzywaj sluchawek a nie monitorow/glosnikow
3. Sprawdz czy a pewno wlaczyles phantom oraz czy wszystko ok z kablami
Byc moze masz cos ustawione w programie, jakis reverb na insercie albo inny problem z ustawieniem?
Jesli chcesz, przeslij do mnie p.przelazly@gmail.com próbkę nagrania (sam głos) i wtedy postaram sie dokładniej okreslic co może być nie tak.
Pozdrowienia :)
Fabryka Rapu
Dzięki za pomoc, zasilanie phantom oczywiście włączone, wysłałem próbkę wokalu, może uda się wyłapać co jest nie tak :)
OdpowiedzUsuńZapomnieliśmy napisać ale okazało się, że kolega miał mikrofon ustawiony tyłem. Pamiętajcie, że w mikrofonach z charakterystyką karodialną (takie są najpopularniejsze) - ma ogromne znaczenie to z której strony śpiewacie/rapujecie, membrana zbiera dźwięk jedynie z przodu mikrofonu, zawsze znajdziecie jakiś znak który sugeruje gdzie jest przód naszego urządzenia - znaczek, logo etc.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem jednak bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wynajem studia do nagrań. Zakup całego sprzętu to ogromny wydatek. Dodatkowo trzeba także opłacić specjalistów od realizacji.
OdpowiedzUsuń