niedziela, 26 maja 2013

Jaki wybrać sprzęt do tworzenia i produkcji bitów

O sprzęcie do nagrywania rapu, wokali, pisaliśmy wiele. Teraz pora na drugą składową każdego kawałka czyli muzykę.

bkcreationz.com

Produkcja bitów hip-hopowych wygląda podobnie do produkcji muzyki w innych gatunkach dlatego też sprzęt jest podobny. Musimy mieć coś do nagrywania, coś do słuchania i coś do grania.

Podstawą będzie dla nas "coś do grania" czyli instrument lub urządzenie które pozwoli nam na wydobywanie dźwięków, stworzenie melodii, bitu etc.
W dzisiejszych czasach mamy szeroki wybór różnych ścieżek tworzenia muzyki, omówimy każdą z nich.

Bit do rapu to nic innego jak kompletna produkcja muzyczna w której prawie zawsze występują takie elementy jak linie melodyczne, perkusja, bas, instrumenty rytmiczne i dodatkowe. Zatem oczywistym jest, że takiego bitu nie stworzymy na samej gitarze czy  pianinie,  potrzebny nam będzie cały zespół, lub coś co pozwoli nam za ten cały zespół zagrać.

Syntezator
Jednym z najpopularniejszych sposobów na tworzenie aranżacji muzycznych jest wykorzystanie syntezatora lub stacji roboczej, czyli instrumentu klawiszowego (coś jak keyboard) który jest w stanie wygenerować dźwięki różnego pokroju, zarówno instrumenty akustyczne takie jak pianino czy gitara, jak również perkusja, bas no i specjalność syntezatorów czyli brzmienia syntetyczne (pady, leady).
Syntezator wymaga pewnej umiejętności gry na instrumencie klawiszowym, jednak nie trzeba być wirtuozem, trzeba natomiast znać pewne ogólne zasady z teori muzyki - akordy, nazwy dźwieków, trzeba także poznać sposoby grania na różnych instrumentach (gitara, perkusja), tak aby potem je odwzorować grając na klawiszach. To pozwoli nam na postawienie pierwszych kroków w produkcji bitów.

Acces Virus TI - jeden z najpopularniejszych i najczęsciej wykorzystywanych do produkcji muzycznej syntezatorów

Niestety syntezatory są urządzeniami stosunkowo kosztownymi - najtańsze budżetowe intrumenty takie jak Roland Juno-Di czy podstawowe modele Yamahy oraz Korga to koszt powyżej 2000PLN. Ponadto syntezator wymaga toru nagraniowego (interfejs audio, oprogramowanie na którym będziemy tworzyć bity), chyba że jest to kompletna stacja robocza jak np. Roland Fantom G, czy kiedyś Korg Triton, jednak takie instrumenty to kilkukrotnie wyższy koszt. Możemy poszukać instrumentów z rynku wtórnego, zazwyczaj nie ma żadnych problemów z użytkowaniem takiego sprzętu, warto jedynie zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny oraz kondycję klawiatury.

Bitmaszyna
Bitmaszyny, a najczęściej AKAI MPC to legenda w dziedzinie rapu. Bitmaszyny to swego rodzaju syntezator i stacja robocza w jednym, lecz w innej formie. Zamiast klawiatury mamy do dyspozycji pady perkusyjne które tak samo odwzorowują odpowiednie (przypisywane) dźwięki, inny jest też sposób gry niż na klawiszach co jest ułatwieniem dla osób które nigdy nie miały styczności z instrumentami klawiszowymi, bitmaszyna z padami powoduje, że dźwięki, granie i sposób tworzenia jest postrzegany w nieco inny sposób.



O ile prawdą jest to, że kiedyś MPC2000XL miało fantastyczne brzmienie o tyle dziś jest to nieco wątpliwe, prawdą natomiast jest to, że AKAI miało pewnego rodzaju skrypt który powodował, że dźwięki zagrane na padach były w odpowiedni sposób "przesuwane" względem podziału rytmicznego co powodowało wrażenie, że bit "płynie" i dobrze się klei.
Praca na urządzeniach typu MPC może być ciekawa i kreatywna, jednak może też być męcząca z uwagi na małe ekrany, skomplikowanie edycji i konieczność wykorzystywania komputera do niektórych zabiegów edycyjnych.

Klawiatura sterująca i instrumenty VST
To ostatni i chyba ostatnimi czasy najpopularniejszy sposób na tworzenie muzyki. Tworząc muzykę na syntezatorze czy bitmaszynie i tak prawie zawsze korzystamy z komputera, więc czemu wszystkiego od razu nie robić w komputerze, na dużym ekranie z dużymi możliwościami obliczeniowymi i znacznie większą pamięcią?
Zatem od jakiegoś czasu bardzo popularna jest praca na instrumentach wirtualnych, czyli małych programach które są wirtualnymi odpowiednikami różnych instrumentów (tak jak syntezator). Takie rozwiązanie powoduje, że mamy nieograniczone możliwości kreacji dźwięku (darmowe instrumenty VSTi) oraz olbrzymią wygodę w pracy nad materiałem. Edycja i tworzenie całego utworu jest znacznie łatwiejsza na dużym ekranie komputera. Instrumenty wirtualne są też stosunkowo tanie w porównianiu do syntezatorów sprzętowych dzięki czemu za cenę jednego "parapetu" (instrumentu klawiszowego) możemy nabyć kilka wtyczek VSTi które dadzą nam tak samo dobry jakościowo dzwięk, jednak znacznie większy wybór i możliwości.



Aby korzystać z wirtualnych instrumentów musimy posiadać klawiaturę sterującą, czyli odpowiednik klawiatury z syntezatora, który będzie grał naszymi brzmieniami z komputera. Ceny klawiatur sterujących również są bardzo atrakcyjne, najprostsze klawiatury to koszt poniżej 200PLN, profesjonalny sprzęt z padami, suwakami i dobrymi klawiszami możemy nabyć za ok. 1000-2000PLN.
Podłączając klawiaturę do komputera (najczęściej USB) i instalując program do nagrywania i tworzenia muzyki (DAW, np. Pro Tools, Cubase, Logic), uruchamiamy wtyczki VST i mamy nieograniczone możliwości tworzenia.



Wybór sposobu tworzenia muzyki zależy od naszych upodobań oraz od zasobności naszego portfela. Jeśli nigdy wcześniej nie mieliście styczności z graniem na klawiszach być może prościej będzie Wam zacząć przygodę z bitami za pomocą padów, jeśli natomiast graliście lub chcecie poznać podstawy gry na klawiszach - rozejrzyjcie się za klawiaturą sterującą lub syntezatorem, poszukajcie znajomych u których moglibyście poznać taki sprzęt, wybierzcie się do sklepu muzycznego lub zobaczcie filmy na youtube.


Podsumowanie
Do tworzenia bitów poza instrumentem będzie nam oczywiście potrzebny sprzęt pozwalający na nagrywanie, edycję i odsłuch. Tutaj sprawa wygląda podobnie jak w nagrywaniu wokali - interfejs audio usb (jeśli chcecie korzystać z syntezatora lub bitmaszyny powinien mieć min. 2 wejścia liniowe aby podłączyć sygnał), monitory odsłuchowe i oczywiście program. Jeśli nie wiecie co wybrać zapoznajcie się z naszymi starszymi postami o sprzęcie do domowego studia nagrań. Powodzenia!



11 komentarzy:

  1. Ale ty głupoty straszne piszesz. Jak nie dynamik do beat boxu to brzmienie mpc ktore kiedys bylo fantastyczne a obecnie watpliwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mialo byc pojemnosciowka a nie dynamik :P

      Usuń
  2. Niestety taka jest prawda, w większości dzisiejszych produkcji stawia się na brzmienie głośne, dynamiczne, nasycone - i w tym pojedynku górę biorę nowsze modele MPC z lepszymi przetwornikami, konwerterami oraz bazowo wyższej jakości samplami, taka jest moja opinia. Co nie zmienia faktu, że MPC 2000 to kultowa maszyna i nadal jest często wykorzystywana przez jej fanów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozesz dac jakies przyklady na to co piszesz?

      Usuń
    2. Chodzi mi o przykład do tekstu: ...górę biorę nowsze modele MPC z lepszymi przetwornikami, konwerterami oraz bazowo wyższej jakości samplami

      Usuń
  3. To jest moje osobiste zdanie które wyrobiłem sobie na podstawie pracy, od dawna wiadomo, że dyskusja o MPC jest jak dyskusja co jest lepsze - soft czy analog, każdy ma swoje zdanie, ja na swoim blogu wyrażam swoje.

    Poniżej przykład jak bezsensowna potrafi być dyskusja na ten temat: http://www.gearslutz.com/board/rap-hip-hop-engineering-production/197237-mpc-2000xl-vs-2500-a.html

    Pozdrawiam i życzę miłego produkowania w imieniu Fabryki Rapu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dodam, że era PAD-ów jako samplery powoli dobiega końca.
    Przyszłość padów zmierza w kierunku MPD, będą służyć jedynie jako sterownik.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na Twoim/Waszym koncie na allegro jest dostępny M-Audio Axiom Mini. Chciałbym go zakupić, ale nie wiem czy nie lepszy byłby syntezator firmy AKAI, a mianowicie MPK mini. Co lepsze? Proszę o obiektywną opinię-wiem, że nie macie MPK mini w ofercie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      Tak na naszych aukcjach nie ma klawiatury AKAI ponieważ mamy dość ograniczoną ofertę budżetowych klawiatur - jeśli zdecydujesz się kupić MPK mini możemy ją dla Ciebie wystawić jeśli zależy Ci na miksie i masteringu gratis :)

      Natomiast naszym zdaniem te klawiatury są bardzo zbliżone, ja wybrał bym Axiom AIR Mini ponieważ jest nowsza, ciekawiej wygląda no i dobrze współpracuje z oprogramowaniem Ignite na którym fajnie tworzy się produkcję.

      Dodatkowo w naszej opini jest ona wygodniejsz a w obsłudze - jej panel jest przyjaźniejszy, no i ma wygodniejszą klawiaturę. Generalnie są to bardzo podobne urządzenia, są tak samo dobre i wybór zależy od prywatnych upodobań :)

      Usuń
  6. Hej, jeśli ktoś ma małe doświadczenie w graniu na klawiszach to czy dobrym pomysłem byłby zakup launchpad'a abletona? Ciekawie prezentuje się ten sprzęt ;) Co o nim sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
  7. 44 year old Environmental Tech Teador Goodoune, hailing from Kelowna enjoys watching movies like "Snows of Kilimanjaro, The (Neiges du Kilimandjaro, Les)" and Cooking. Took a trip to Historic City of Ayutthaya and drives a Ferrari 250 GTO. Najwiecej artykul

    OdpowiedzUsuń