sobota, 23 lutego 2013

Domowe studio nagrań do nagrywania rapu

Domowe studio nagrań to marzenie wielu osób. W dzisiejszych czasach nie jest to już tak nieosiągalne jak kiedyś. W poniższym tekście przedstawimy Wam najprostszy sposób na stworzenie kompletnego systemu produkcyjno – nagraniowego który znakomicie sprawdzi się zarówno podczas rejestracji dźwięku jak i późniejszej obróbki czy też produkcji muzyki.

(www.autosoft.com.hk)


Komputer i DAW

Podstawą do pracy będzie komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, to do niego będziemy podłączać kolejny sprzęt, także do niego będzie trafiał dźwięk nad którym później będziemy pracować. Obecnie większość nowoczesnych komputerów ze średniej półki wyposażonej w duże dyski, szybkie, wielordzeniowe procesory oraz odpowiednią ilość pamięci RAM są w stanie z powodzeniem służyć nam jako stacje robocze.
Jednak aby komputer mógł służyć jako kompletna stacja robocza, musimy posiadać oprogramowanie które będzie nam pozwalało rejestrować dźwięk, pracować nad nim oraz tworzyć nasze własne produkcje. Na rynku jest wiele firm które mają w swojej ofercie tego typu oprogramowania, jednak bez wątpienia najpopularniejszym i najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system AVID Pro Tools. Możemy kupić program oddzielnie lub zaopatrzeć się w sprzęt do którego dołączona jest jedna z wersji tego oprogramowania - Pro Tools SE, Express lub Pro Tools 10. Dla studentów, uczniów i nauczycieli istnieje specjalna, edukacyjna, wersja oprogramowania która jest tak samo funkcjonalna jak pełna wersja programu przy czym jej cena jest o połowę niższa. Możemy również rozejrzeć się za tańszymi programami, niedawno opublikowany Presonus Studio One kosztuje ok. 300PLN w podstawowej wersji i jest doskonałym programem do domowego studia.

Interfejs audio

Kiedy podejmiemy już decyzję z jakiego oprogramowania będziemy korzystać, przyjdzie pora aby wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Zaczniemy od interfejsu audio – inaczej mówiąc karty muzycznej stworzonej do rejestracji dźwięku i pracy nad nim. W większości przypadków wystarczy nam taki interfejs jak M-Audio Mobile Pre II – to zewnętrzny interfejs komunikujący się z komputerem za pomocą portu USB dzięki czemu możemy go używać również z laptopem, pracuje zarówno pod systemami Windows jak i Mac OS. Posiada on dwa przedwzmacniacze mikrofonowe co pozwoli nam podłączyć nawet dwa mikrofony pojemnościowe ponieważ interfejs ten jest wyposażony w zasilanie Phantom które jest niezbędne w większości mikrofonów pojemnościowych. Mobile Pre II umożliwia nam również nagrywanie gitar oraz sygnału liniowego stereo – np. wtedy kiedy posiadamy syntezator i chcemy nagrać na nim partię. Warto zwrócić również uwagę na to czy interfejs który wybieramy jest wyposażony, tak jak Mobile Pre II, w funkcję „direct monitoring" która umożliwa nam odsłuch nagrywanego sygnału (np. śpiewającego wokalisty) bez opóźnień które często występują gdy sygnał odsłuchowy jest poprowadzony z wykorzystaniem komputera.

Mikrofon i klawiatura

Jeśli mamy już interfejs to należy wyposażyć się w urządzenia za pomocą których będziemy do niego wprowadzać dźwięk. Podstawowymi narzędziami będą tutaj mikrofon oraz klawiatura sterująca MIDI.
Mikrofon należy dobrać tak aby spełniał nasze wymagania i był adekwatny do naszych potrzeb. Jedną z najlepszych propozycji na rynku mikrofonów budżetowych jest nadal firma Se i mikrofon Se 1x. Wykonany ręcznie mikrofon pojemnoścowy z dużą membraną zapewnia dźwięk wysokiej jakości jak na tę klasę cenową. Mikrofon ten jest oferowany też w ciekawych zestawach wraz z akcesoriami które na pewno przydadzą nam się w domowym studio. Pamiętajmy, że do każdego mikrofonu pojemnościowego warto jest dokupić filtr eliminujący głoski wybuchowe (tzw. pop-filtr). Mikrofon podłączamy bezpośrednio do interfejsu za pomocą przewodu mikrofonowego XLR-XLR, na interfejsie włączamy zasilanie phantom, ustawiamy poziom sygnału wejściowego i możemy już nagrywać. Ponadto warto zapoznać się z innymi mikrofonami AKG, MXL, CAD czy Rode dostępnymi w podobnej cenie.
Jeżeli poza nagrywaniem zamierzamy również tworzyć muzykę, warto pomyśleć o klawiaturze sterującej MIDI. To urządzenie działa tak samo jak inne instrumenty klawiszowe jednak nie ma wbudowanego modułu brzmieniowego, jego zadaniem jest wysyłanie komunikatów MIDI, najczęściej za pośrednictwem portu USB, do programu w którym możemy uruchomić wirtualne instrumenty w postaci wtyczek programowych i dzięki nim tworzyć swoje produkcje. Na rynku jest wiele profesjonalnych wirtualnych instrumentów zarówno darmowych jak i płatnych.
Klawiaturę sterującą tak samo jak mikrofon wybieramy według naszych potrzeb. Jeśli jesteście przyzwyczajeni do gry na pianinie lub fortepianie warto rozejrzeć się za klawiaturą która jest wyposażona w 88 klawiszy ważonych oraz mechanizm młoteczkowy działający tak aby jak najlepiej odwzorować grę na fortepianie. Jeśli natomiast bardziej niż na młoteczkowej klawiaturze zależy Wam na funkcjonalności to warto zwrócić uwagę na klawiatury wyposażone w większą ilość kontrolerów takich jak potencjometry oraz suwaki pozwalające nam na sterowanie różnymi parametrami instrumentów wirtualnych jak również pady które pomogą nam przy nagrywaniu partii perkusyjnych.
Jedną z najpopularniejszych i najlepszych klawiatur na rynku jest M-Audio Axiom 49 II. Sterownik ten wyposażony jest w wysokiej jakości klawiaturę 49 klawiszy (istnieją też wersje 25 oraz 61 klawiszy) oraz wiele różnych kontrolerów jak również czytelny wyświetlacz i pady perkusyjne. Axioma również wystarczy podłączyć za pomocą portu USB do komputera.

Monitory studyjne

Skoro możemy już nagrywać to waro teraz pomyśleć o drugim etapie pracy nad dźwiękiem czyli jego obróbką. Bardzo ważnym narzędziem do tego celu jest dobry odsłuch. Najlepszym wyborem będą odpowiednie monitory studyjne czyli zestawy głośnikowe które są skonsktruowane specjalnie w celu zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku który jest wytwarzany w taki sposób aby poszczególne częstotliwości nie były koloryzowane. To oznacza, że monitory studyjne nie będą grały tak „ładnie" jak kolumny od wieży ale za to będą grały liniowo dzięki czemu dźwięk który na nich stworzymy będzie brzmiał tak samo dobrze, niezależnie od warunków w jakich później będzie odtwarzany.
Aktualnie na rynku jest wielu producentów którzy tworzą coraz to bardziej zaawansowane konstrukcje odsłuchowe do użytku profesjonalnego i domowego. Podczas wyboru monitorów studyjnych warto pomyśleć o adaptacji akustycznej naszej pracowni. Dźwięk który będzie wydostawał się z głośników, w nieprzystosowanym pomieszczeniu będzie odbijał się od płaskich powieżchni powodując, że nasze monitory będą brzmiały zupełnie inaczej niż powinny, to spowoduje, że cała nasza praca będzie szła na marne. Należy pamiętać o tym, że nawet najlepsze systemy odsłuchowe nie zagrają dobrze jeśli pomieszczenie nie będzie odpowiednio przystosowane do tego celu. Ważnym czynnikiem jest również wielkość monitorów, w większości przypadków wystrczy nam standardowy zestaw składający się z dwóch aktywnych monitorów (aktywny – z wbudowanym wzmacniaczem), do mniejszych pomieszczeń warto wybrać mniejsze monitory, one często zabrzmią lepiej niż duże odsłuchy które będziemy musieli mocno przyciszać i nie będziemy mogli wykorzystać ich możliwości.
Jednymi z najpopularniejszych w swojej klasie monitorów są KRK RP5 G2 które w wielu przypadkach, w mniejszych pomieszczeniach, sprawdzają się na prawdę dobrze, warto też zapoznać się z nowszymi produktami innych producentów w podobnym przedziale cenowym - prym tutaj wiedzie firma FOSTEX i monitory PM0.5n. Jeśli natomiast nasz portfel jest nieco zasobniejszy warto pomyśleć nad monitorami firmy EVE audio, które z pomocą najnowszych technologii wyznaczają nowe standardy zarówno w domowych jak i profesjonalnych studiach nagraniowych. Monitory podłączamy odpowiednimi przewodami bezpośrednio pod wyjścia z naszego interfejsu audio, rodzaj przewodów zależy od rodzaju wyjść i wejść w obu urządzniach.
Z tak urządzonym studiem z powodzeniem możemy już realizować swoje pierwsze nagrania, miksy i produkcje. Przed rozpoczęciem prac należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria – statywy, okablowanie, słuchawki, a następnie cały sprzęt podłączyć i uruchomić, ale to już przecież czysta przyjemność.
Życzymy Wam przyjemnego tworzenia i słuchania, jeśli macie jakieś pytania to zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji. Sprzęt wymieniony w powyższym artykule możecie kupić w atrakcyjnych cenach w firmie Acousticity (www.acousticity.pl) we współpracy z którą powstał powyższy tekst.

Powodzenia!

Monitory studyjne, adaptacja akustyczna i odsłuch w domowym studio nagrań.

Monitory studyjne do domowego studia nagrań, monitory studyjne do nagrywania rapu, adaptacja akustyczna, wygłuszanie - to temat rzeka.
Każdy z nas chce pracować na najlepszym sprzęcie i w najlepszych warunkach ale nie każdego stać na taki luksus. 



Dziś postaramy się przybliżyć Wam temat odsłuchu nagrań w domowym studio.

Z odsłuchem jest jak z samochodami - rzecz gustu, każdy samochód jeździ i każde monitory grają, jeden woli jeździć samochodem sportowym inny limuzyną ale oczywiście wszyscy chcą jeździć najlepszymi samochodami. Tak samo jeśli jakiś samochód poznamy dobrze to wykręcimy nim lepszy czas na torze niż podobnym nieco lepszym autem w którym siedzimy pierwszy raz i nie wiemy kiedy hamować oraz gdzie jest limit przyczepności - jeśli do tej pory swoje miksy robiliście na domowej mini-wieży której używacie od 3 lat to nie bądźcie zdziwieni jeśli okaże się, że na świeżo kupionych monitorach zrobiliście gorszy miks - monitory też trzeba poznać i nauczyć się ich, poznać ich niedoskonałości i charakterystykę tak aby wiedzieć jak na nich miksować, żeby miks brzmiał dobrze gdzie indziej - to dotyczy zwłaszcza monitorów z niższej półki.

Kolejna rzecz to podejście do monitorów - miks nie zrobi się sam i jeśli oczekujecie, że po zakupie monitorów nagle zaczniecie robić dużo lepszą robotę to również jesteście w błędzie - monitory nie zrobią z Was realizatora, jedynie usprawnią Waszą pracę i podniosą jej poziom ale miksować trzeba się nauczyć.
Ponadto pamiętajcie, że monitory za 1800 PLN to nie "wyższa półka" - to są monitory budżetowe, oczywiście jeśli wcześniej pracowaliście na Creativie lub Logitechu za 150zł z media markt to będziecie oszołomieni jakością, jednak dobre zestawy studyjne to przynajmniej 5000PLN za parę, duże systemy dalekiego i średniego pola stosowane w profesjonalnych studiach to koszt nawet od kilkudziesięciu do kilkuset tyś PLN.

a teraz najważniejsze -  Akustyka!
Wielu osobom wydaje się, że lepiej wydać 5000 PLN na monitory i wstawić je do gołego pomieszczenia niż kupić monitory za 3000PLN a za resztę chociaż trochę przygotować nasze pomieszczenie do odsłuchu - otóż nie do końca. Pal licho jeśli w naszym pomieszczeniu jest dużo różnych mebli, kanapa, nieregularne ściany i tak się akurat trafiło, że to pomieszczenie jakoś brzmi, wtedy jeszcze można tam jakoś pracować, natomiast jeśli jest to pomieszczenie takie jak w 90% przypadków - wtedy trzeba je odpowiednio przygotować. Nie będziemy się tutaj zagłębiać w tajniki akustyki bo to temat na oddzielny artykuł, jednak postaram się w skrócie opisać o co biega.

Po pierwsze nie kupujemy pianek do "wygłuszania" na allegro za 20zł - to są pianki stosowane do zabezpieczania przedmiotów w trakcie transportu i jedynie mogą nam pogorszyć akustykę, ponadto najczęściej bardzo dobrze się palą i topią więc w przypadku pożaru efekt może być opłakany.

Po drugie - żadnych wykładzin, dywanów, styropianu i wytłoczek po jajkach - to nie działa, to że wyglądają podobnie do ustrojów akustycznych nie znaczy, że mają jakikolwiek sens.

Pojęcie "wygłuszenie studia" jest błędnie. Tak naprawdę istnieją dwa poprawne określenie w akustyce - izolacja i adaptacja. Izolacje akustyczną przeprowadzamy wtedy kiedy np. słyszymy telewizor sąsiadów a nie chcemy go słyszeć - wtedy właśnie na ściany kładzie się odpowiednie materiały i odpowiednio się je zabudowuje. Nas interesuje głównie adaptacja - to znaczy, że przystosowujemy pomieszczenie do pracy z dźwiękiem, staramy się mu nadać wyrównaną charakterystykę ( tak aby ilość "basu" i "wysokich" w pomieszczeniu była wyrównana) i umożliwić nagrywanie i odsłuch w dobrych warunkach.

Koszt profesjonalnej adaptacji akustycznej to nawet kilkaset tyś. PLN, są jednak sposoby pozwalające na poprawienie akustyki za naprawdę niewielkie pieniądze.

Załóżmy, że odłożyliście 1500 PLN na monitory studyjne. Idziemy teraz do skarbonki, wyciągamy 300PLN i zamawiamy 2 paczki wełny mineralnej o grubości 10 cm i gęstości najlepiej 80 (60-100 też będzie ok.).
Do tego materiał (tkanina) najlepiej taki który przepuszcza w miarę dobrze powietrze ale nie jest zbyt cienki - tafta z Leroy Merlin jest niezła (ok. 10-20PLN za metr), no i na koniec drewniane listewki, najlepiej najtańsze, o szerokości 10cm grubości ok 1-2cm, do tego kilka wkrętów, tacker i zszywki.

Teraz rozpakowujemy wełnę, powinniśmy mieć płaty o wymiarach 100cm x 60cm x 10 cm. Docinamy listewki tak aby tworzyły ramę na jeden płat, wełnę wkładamy w taką ramę, całość obciągamy materiałem, takerujmy i mamy gotowy - ustrój akustyczny pochłaniający - zdecydowanie skuteczniejszy od pianki i dużo tańszy od profesjonalnych ustrojów akustycznych. Sposobów wykonania i wykańczania takich ustrojów akustycznych jest wiele - znajdziecie je na innych portalach i forach. Ważne aby pracując z wełną być ubranym w grube ciuchy, rękawice i maskę na twarz, pracować w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Wełna pyli, podrażnia skórę i drogi oddechowe dlatego też trzeba dobre pokryć ją materiałem przed wniesieniem jej do naszego pomieszczenia.

 (zdjęcie www.igsaudio.pl)

Po zrobieniu kilku takich ustrojów akustycznych należy je zamontować - najlepiej powiesić na ścianach, ew. przykleić do ścian - za monitorami studyjnymi, po bokach, z tyłu i wszędzie tam gdzie fala dźwiękowa odbija się od ścian - w internecie znajdziecie różne schematy i sposoby rozmieszczania ustrojów.

Takie ustroje, których koszt wykonania to od 100 do 300PLN, pozwoli ZDECYDOWANIE poprawić akustykę naszego pomieszczenia, oczywiście im większe pomieszczenie tym większa liczba ustrojów, ustroje te nie zlikwidują też w 100% naszych problemów ale pochłoną dźwięk z pierwszych odbić od ścian który zawsze powoduje największe zakłamania w odsłuchu - pomoże wyrównać brzmienie naszego pokoju i zniwelować problemy z basem.

Teraz dopiero możemy zamówić nasze monitory studyjne i cieszyć się pracą w dobrych warunkach. Ustroje można wykonać na tyle estetycznie, że nadają się spokojnie do powieszenia na ścianach pokoju w którym mieszkamy, śpimy i uczymy się na co dzień. Warto również powiedzieć, że tego typu ustroje są często wykorzystywane w profesjonalnych studiach nagrań.

Gdybyście chcieli coś wyjaśnić lub doprecyzować - możecie zadawać pytania w komentarzach.



Test Mikrofonu CAD GXL2200


CAD GXL 2200 to jeden z wielu mikrofonów budżetowych na rynku, od kilku dni gości w naszym studio i wygląda na to, że już z nami zostanie na stałe.

Najpierw kilka szczegółów technicznych:
  • Typ: pojemnościowy
  • Zakres częstotliwości: 30Hz – 20kHz
  • Charakterystyka kierunkowa (biegunowa): kardioida
  • Impedancja: 75Ohm
  • Równoważny poziom szumu: >20dB
  • Maksymalny poziom SPL:
  • Zasilanie: 48V phantom
  • Złącza: 3-pinowy pozłacany XLR
  • Wymiary: 55mm x 196mm
  • Waga: 400g
  • Akcesoria: koszyczek
Jest to mikrofon z 1-calową membraną pozłacaną - do bardzo duży plus tego mikrofonu, poza tym należy zaznaczyć, że jest porządnie wykonany, całkiem masywny, solidny i ma w zestawie dedykowany koszyczek.

Jak brzmi?
Porównując go do mikrofonów testowanych przez nas dotychczas jesteśmy pozytywnie zaskoczeni. W sieci trudno znaleźć więcej informacji na temat tego mikrofonu dlatego jego zakup był pewnym eksperymentem.

CAD GXL 2200 ma stosunkowo ciepłe brzmienie jak na tą klasę mikrofonu, nie ma jazgotliwej góry która jest też częstym problemem w tanich mikrofonach pojemnościowych, mam nawet wrażenie, że dotychczasowe nagrania brzmią porównywalnie do Rode NT-1A który jest znacznie droższy.

Czy zatem warto kupić CAD a GXL 2200 ? Naszym zdaniem nie do końca - w cenie nowego mikrofonu (ok. 350-400PLN) można nabyć kilka innych ciekawych pojemnościówek - np. AKG, dokładając 30PLN Możemy kupić wyższy model CAD a - GXL 2400.

Natomiast zdecydowanie warto rozejrzeć się za używanym CADem - za nasz egzemplarz w niemal idealnym stanie zapłaciliśmy 170PLN! Za mikrofon na którym spokojnie możemy nagrywać dobrze brzmiące wokale to doskonała cena, można by za nią kupić jedynie najtańszy model Behringera czy T.Bone które brzmią o wiele, wiele gorzej.

Jeśli traficie kiedyś na tego CADa to możecie być pewni, że będziecie z niego zadowoleni.

poniedziałek, 11 lutego 2013

Studio Fabryki Rapu rusza!

Miks i mastering rapu, bity, podkłady, nagrywanie rapu - gdzie tanio i dobrze?

Zapraszamy do studia Fabryki Rapu!

Od dziś możecie nam wysyłać swoje prace i korzystać z naszych usług, przez pierwsze dwa tygodnie proponujemy promocyjne ceny:

Miks do 8 ściezek - 30pln, mastering gratis

Mastering na gotowym miksie (jedna scieżka) - 10 pln

W przypadku 2 utworów lub więcej ceny ustalamy indywidualnie.

Produkcja beatu - od 40pln (zywe instrumenty, indywidualna produkcja)

Nagranie - 25 PLN za godzinę pracy studia

Pracujemy na profesjonalnym sprzęcie, m.in.:

Stacja robocza PC z oprogramowaniem Cubase 4, profesjonalne wtyczki VST

Monitory studyjne Tannoy Reveal

Interfejs audio Mackie Onyx Blacjack z preampami Onyx i przetwornikami AD/DA Cirrus Logic.

Klawiatura sterująca M-audio keystation 88 Pro

Okablowanie i statywy Neutrick, Klotz, Sontronic

Mikrofony są ustalane indywidualnie przed nagraniem, istnieje możliwość wstawienia wybranego urządzenia do studia po wcześniejszym ustaleniu.


Zapraszamy do kontaktu email:
P.przelazly@gmail.com
Telefonicznie: 506319942 

Czas realizacji zleceń do 3 dni roboczych.

Zapraszamy, posłuchajcie jak może brzmieć Wasz kawałek po naszym szlifie!



sobota, 2 lutego 2013

Test najtańszych monitorów studyjnych M-Audio BX5 D2

Monitory M-Audio BX5 D2 to prawdopodobnie najtańsze "pełnoprawne" monitory studyjne na rynku.

Cena za parę (nową!) to ok. 700PLN - tyle zazwyczaj kosztuje pół jednego monitora studyjnego.

Co dostajemy za tą cenę?

Monitory z 5 calowym wooferem z kevlaru, 1" twetterem z jedwabiu oraz wzmacniaczami odowiednio 40W i 30W.

Obudowy są porządnie wykonane, jeden monitor waży 5kg co w tej klasie jest normą, chociaż za tą cenę spodziewalibyśmy się czegoś znacznie gorszego.

Monitory sprawiają wrażenie na prawdę solidnie wykonanych.


Czy warto je kupić?

Naszym zdaniem zdecydowanie tak! Po podłączeniu kabli, ustawieniu i włączeniu monitorów naciskamy przycisk play w naszym DAW. Dźwięk który słyszymy wywołuje spore zdziwienie. 700 PLN za parę monitorów które na prawdę dobrze sobie radzą! Pomimo otworu bass-reflex umieszczonego z tyłu bas sprawia wrażenie dynamicznego i wyrazistego a przestrzeń stereo nie ma sobie w tej klasie równych. Być może te monitory koloryzują brzminie ale pamiętajmy o ich cenie! Ponadto nawet przy sporej głośności, ten zestaw radzi sobie bez problemu, nic nie szwankuje i nie "zapycha się".

Jeśli macie w kieszeni 700PLN i zastanawiacie się czy kupić słuchawki, czy też np. głośniki z marketu - kupcie M-Audio BX5 D2 - te monitory dają radę i jeśli dobrze się ich nauczycie to z powodzeniem będziecie mogli na nich robić dobre miksy.


Test mikrofonu Rode NT1-A


Rode NT1-A jeden z najpopularniejszych mikrofonów pojemnościowych stosowanych w domowych studiach nagrań.

Rode to dobrze znana firma produkująca mikrofony, nt-1a to jeden z produktów ze średniej półki, jest mikrofonem wielkomembranowym o wyjątkowo niskich szumach własnych (charakterystyczna cecha mikrofonów Rode).

Mikrofon jest solidnie wykonany, nie jest wyjątkowo ciężki ale już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to mikrofon z najniższej półki. Nie posiada on niestety żadnych funkcji - filtru górnoprzepustowego, tłumika, zmiennych charakterystyk - to jednak pozwoliło zmniejszyć koszt produkcji i jednocześnie cenę, do typowych nagrań wokalu i tak funkcje te nie są dla nas niezbędne.

Dziś przez kilka godzin nagrywaliśmy wokale na NT1-A, w zwykłym domowym pokoju, wykorzystując preamp wbudowany w Mackie Onyx Blackjack.

Jak on brzmi?

Dobrze! Wokale są czyste, klarowne, brzmią dynamicznie i całkiem przyjemnie. Dźwięk jest nieco bardziej ostry niż w niektórych mikrofonach lampowych które miałem okazję testować, jednak zdecydowanie jest to dobry mikrofon na którym można zarejestrować dobry materiał.

Cena Rode NT1-A to ok. 700 PLN, jest to jeden z niewielu mikrofonów który można kupić "w ciemno", jednak przed zakupem proponuje Wam zapoznać się z konkurencją Roda - mikrofonami Blue Spark czy AKG z serii Perception, od czasów premiery NT1-A wiele rzeczy się zmieniło i warto to sprawdzić.